Hoge kwaliteit keukenapparatuur
voor u ontworpen en ontwikkeld in Australië
 
Zoals een oud gezegde zegt: "Je betaalt voor KWALITEIT en KWALITEIT gaat eeuwig mee" - Justin Chellis, Ayr, Queensland.

Artikels



  • Is een Thermomix echt de moeite waard?
    Is een Thermomix echt de moeite waard?

    Het is de strijd van de Thermomix. Dit betekent oorlog: kies een partij

    Is dit een essentieel keukenapparaat of een stofvanger?


    Als je een Thermomix wilt toevoegen aan je keukenapparatuur is dit door het stevige prijskaartje geen impulsieve aankoop. Bovendien met al die nieuwe concurrenten en alle verschillende prijzen op de markt, wil je ook alle opties tegen elkaar afwegen en nagaan of één van deze machines echt iets voor jou is.
    Voordat je het contante geld uit de kast haalt, is het belangrijk de hamvraag in overweging te nemen: ga je dit apparaat echt gebruiken?
    Net zoals zoveel mensen, hebben mijn partner en ik veel gelezen en onderzoek gedaan, voordat we besloten om de knoop door te hakken en onze Thermomix te kopen. Ondanks mijn opwinding moet ik toegeven dat ik nog steeds nerveus was dat ik gewoon een ongelofelijk dure stofvanger had gekocht.
    Dus, nadat dit sjiek apparaat een paar maanden op mijn aanrecht heeft gestaan, is mijn Thermomix een stofvanger geworden of een maaltijdbereider? Terwijl het beste antwoord gezocht moet worden in onze expert keukentest, zijn hier een paar van mijn algemene indrukken:
    Erg goed
    Compact:

    In tegenstelling tot andere keukenapparatuur die elke keer weer uitgepakt moeten worden en in elkaar gezet moeten worden als hem nodig hebt, is de Thermomix verrassend compact met een minimaal aantal onderdelen. Hij is ontworpen om op het aanrecht te zetten en met één druk op de knop is hij weer klaar voor actie.
    Handen vrij: Als moeder van twee jonge kinderen ben ik de tel kwijt geraakt over hoeveel maaltijden ik heb laten aanbranden of te lang heb laten doorkoken, omdat ik bezig was met het oplossen van een ruzie, geknoeide dranken aan het opruimen was of een aanhankelijke kleuter aan het ronddragen was. Maaltijden waar je constant voor moet roeren, zoals risotto of polenta, daar begon ik niet eens aan. De Thermomix stel je in en vergeet je vervolgens weer, met een timer en de mogelijkheid om te roeren tijdens het koken. Dit betekent, in het beste geval, geen aanbranden.
    Groenten smokkelen:
    Als je ooit strijd met je kinderen hebt gehad om de groenten, is de Thermomix een geweldige partner in de misdaad als je stiekem groenten het eten in wilt smokkelen. Met een krachtige set messen kan hij wortels, selderij, broccoli en meer verpulveren, zodat je dit kunt vermengen met sauzen, risotto ’s en soepen. Tot nu, merkt zelfs mijn meest kieskeurige eter er niks van.
    Koken vanaf nul: Zelfs de meest huiverige bakker (ik) is overgehaald om met deze machine te bakken. Muffins kunnen binnen een paar minuten bereid worden en in de oven geschoven worden. Koekjes en zelfs gebak zijn net zo gemakkelijk en snel bereid. Andere snelle favorieten zijn ook smoothies en sappen, die allemaal in seconden klaar zijn.
    Koken voor dummies: Door de stapsgewijze kookfuncties kan zelfs een complete keukennieuweling de instructies opvolgen en aardig indrukwekkende basisgerechten maken, zoals pizzadeeg of koekjes.
    Andere dingen maken: Als je in een avontuurlijke bui bent, kun je de Thermomix ook gebruiken om er dingen zoals waspoeder, bodyscrub en hydraterende crème in te maken.
    Niet zo goed Terwijl de Thermomix veel kan doen, kan hij niet alles.
    Koken:
    Hij kan niet bruinen of karamelliseren en als je iets langzaam wilt laten sudderen, heeft de wekker maar een maximum van één uur.
    IJs?
    Terwijl de machine wel degelijk ijsklontjes kan verbrijzelen en elk smaakvol sorbetijs kan maken, maakt hij eigenlijk geen écht ijs (ondanks alle misconcepties die hierover de ronde doen).
    Smaak:
    Terwijl het eten dat hij kookt smaakvol is, denk ik persoonlijk niet dat je die kleine subtiele smaak krijgt als bij het koken op een normaal kookstel.
    Een andere manier van koken:
    Leren om anders te koken is aanvankelijk tijdrovend. Het kostte tijd, moeite en oefening om te leren hoe ik het beste uit mijn machine kon halen.
    Ieder zijn eigen ding:
    Als je geen tijdsdruk hebt en ervan houdt om een uur lang wijn te drinken en liefdevol in je risotto te roeren dan is dit wellicht geen machine voor jou. Maar als je tijd te kort hebt en een werkpaard wilt hebben in de keuken, dan kan de Thermomix of één van de nieuwe alles-in-één keukenmachine een slimme koop zijn.
    Overweegt u een Thermomix te kopen en wilt u weten hoe u hem met andere thermalblenders op de markt kunt vergelijken? Lees onze alles-in-één machine expert testrapport.

  • Het is de strijd van de Thermomix. Dit betekent oorlog: kies een partij
    Het is de strijd van de Thermomix.
    Dit betekent
    oorlog: kies een partij

    Wat betekent het gemiddelde huishoudelijke apparaat voor jou? Een keuze die je maakt gebaseerd op zijn toepassingen en omdat die in de verkoop was (ik), iets waar je niet meer naar omkijkt sinds hij op de plank staat (ja), een statussymbool? Een klein stukje van jouw ziel (echt)?


    Of misschien zegt je gevoel meer over wie je bent als iemand er iets naars over zegt en je vervolgens online, binnen de grenzen van de wet, tegen ze tekeer gaat?
    Ja, ik weet dat het laatste extreem klinkt, maar ik verzin het niet! Er bestaat werkelijk een apparaat waar gebruikers zoveel binding mee voelen dat ze bereidwillig lid worden van een online scheldgroep tegen iedereen die ertegen is…. De Thermomix.
    Vraag maar aan blogger Lana Hirschowitz die één van de begeerde € 1.756 apparaten heeft omgeschreven als een blender met een verwarmelement of, in de woorden van comédienne Kate McClennan en Kate McCartney, “een blender, een ijsemmer en een paar keukenweegschalen – een gangbang van keukenapparaten die samen een futuristische robotsauspan creëren.”
    Zo hevig is de ik-hou-ervan-of-haat-het status van s ’werelds meest controversiële keukenhulp dat toen het komische duo in februari de Thermomix, samen met ouderwetse keukenapparaten, nogmaals testten, ze binnen een paar dagen bijna 1,5 miljoen kijkers hadden op YouTube. In de Thermie-kringen kwam het duo weg met uitspraken over deze mystieke machine, zoals “ als je een Thermomix koopt, dan hou je ervan en vertel je iedereen dat je ervan houdt, omdat je net bijna € 1.756 hebt uitgegeven en geen geld retour kunt krijgen”, omdat ze uiteindelijk geen uiteindelijke testwinnaar benoemden. Ze eindigden hun test met het uiteindelijke besluit dat risotto jakkie was.
    Lana Hirschowitz was echter niet zo fortuinlijk, en wat er met haar gebeurde zegt niets goeds over hoe obsessief en beoordelend we kunnen zijn over een krankzinnige obsessie. Deze blogger, die ook geen advertenties op haar blog zet en om die reden ook niks verdient aan het uitspreken van haar mening, zei alleen maar dat ze “niet hield” van haar Thermie en er een bezitten ook niet zo “levensveranderend” was als iedereen had doen geloven.
    Wetende dat ze iets ging zeggen over de BMW van de Bambixen, wat vooral zijn fervente discipelen niet leuk zou vinden, schreef ze: “ Ik ben bijna bang om dit te schrijven. Ik voel me alsof ik de hele cultus tegenspreek. Ik maak me zorgen dat ik als een lepra patiënt zal worden verbannen uit een samenleving die de Thermomix aanbidt, maar ik neem toch het risico.” Uiteindelijk gaf dit haar nul bescherming tegen de stortvloed aan lasteringen, maar ik was blij dat ze het risico had genomen. Het geeft ons allemaal een pauze om te onderzoeken waarom het bezitten van zo’n onhandige draai-koker zo veel voor ons betekent.
    Nog meer dan het bezitten van sjieke auto’s, mooie kleding, en zelfs meer dan het bezitten van een diamanten Tiffanyring, lijkt de Thermomix een tweedeling te hebben gemaakt in de Australische vrouwen tussen diegenen die er wel één hebben of niet en wel op zo’n manier dat die erg persoonlijke reacties uitlokt.
    Het meest begrijpelijke antwoord op de vraag “Waarom lokt een Thermomix zoveel boosheid en angst uit?” kwam van een verre collega van een ouderschapswebsite die geamuseerd zei, “De Thermomix is de ultieme tweesplitser tussen moeders, omdat als je er één bezit dat aangeeft dat je rijk bent en als je er geen hebt dat wil zeggen dat je erg bescheiden en geaard bent, en in plaats daarvan met ‘liefde’ kookt.”
    “Het is de belichaming van veel angsten van vrouwen; dat ze of niet rijk genoeg zijn of niet aanwezig genoeg zijn om hun best te doen bij hun familie. Ze zijn allebei heimelijk bezorgd dat de ene manier beter is, dus voelen ze zich gedwongen om hun eigen standpunt te verdedigen…Het is net zoiets als het thuisblijfmoeder versus werkende moeder debat met een stroomkabel.”
    Ik denk dat de exclusieve marketing ervoor heeft gezorgd dat onzekerheden op alle verschillende niveaus over wat je hebt en dat wat je doet goed genoeg is, heeft losgemaakt. Ik denk dat de voornaamste ruzie over een gadget, die risotto afkraakt, vooral voortkomt uit het feit hoe we onszelf zien als voedseleters. Het heeft ook te maken met concurrentie met een kleine beetje statusophef en het schuldig voelen over de kosten die het met zich meebrengt.
    Als je er geen hebt (ik), kun je het gevoel krijgen dat je iets speciaals mist, omdat deze machine je toegang kan verschaffen tot de club van “competente chef”. Als je er toch één hebt, het idee dat je een pittig geldbedrag hebt uitgegeven aan iets waarvan anderen denken dat het maar een pronkstuk is waarvan de voordelen twijfelachtig zijn, dan kan Lana’s milde affront misschien gezien worden als een minieme.
    De moraal van dit rare verhaal met Bijbelse woedeproporties is er één die we al kennen: oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. In mijn geval, de morele zonde van zelfgemaakte waterige risotto.

  • Kuvings vs. Hurom juicer in 2014
    Kuvings vs. Hurom juicer in 2014

    “Hallo, ik vergelijk juicers…Kun je me iets meer vertellen over Kuvings vs. Hurom?”
    Ik zal proberen zo kort en bondig mogelijk te zijn, maar wel grondig en daarom is dit antwoord zo lang, wel X LANG! Ik moest mezelf aanmanen om te stoppen, dus als ik iets over het hoofd heb gezien of als je nog vragen hebt, vraag het me gerust. Allereerst zijn het twee kwalitatief hoogwaardige juicer-merken en je zou waarschijnlijk met allebei tevreden zijn. Xx
    Laten we beginnen met de overeenkomsten: Kuvings en Hurom zijn allebei merken die alleen maar koude pers, verticale juicers verkopen – met verticaal bedoel ik dat fruit en groeten bovenin wordt ingeladen en dat de juicer dat vervolgens uitperst. Je stopt het eten er van boven in, daarna wordt het door de trechter richting het persvat geduwd, waar het door een soort persschroef geperst wordt en een drainage bak het sap en pulp er uit verschillen afvoerpoorten uit laat vloeien.
    Ze zijn allebei geluidsarme juicers die een grote variëteit sap kan produceren in grote hoeveelheden, ongeacht het model uit elk assortiment. Beide zijn ook erg stil vergeleken bij de centrifuge (jouw standaard whizz whizz) juicer. Ze hebben allebei een gelijksoortige setup met persvat en persschroef constructie en met een voedingstrechter en een sterke interne motor. De afmetingen zijn ook gelijkwaardig en natuurlijk met mijn speciale introductie zijn ze allemaal rond dezelfde prijs.
    En nu de verschillen. Om te beginnen met de Kuvings, deze heeft een 20-jarige motorgarantie terwijl de Hurom 10 jaar heeft voor de Elite, en de Kuvings heeft een 5-jarige garantie voor de onderdelen terwijl de Hurom 2 jaar heeft. Dit is dus iets om in overweging te nemen, omdat het voor veel mensen een groot verschil uitmaakt.
    Ik kan dingen alleen inschatten zoals ze op dit moment zijn en ik geloof dat het nieuwe model van de Hurom enkele grote en significante verbeteringen heeft ten opzichte van de huidige Kuvings. Hurom IMHO staat op het voorfront van wat betreft het verticale juicen. Ook streven ze voortdurend naar innovatie en hebben ze een serieuze toewijding voor Research en Development waardoor ze dit jaar het nieuwe Elite model op de markt hebben gebracht. Dat zeggende, is dit hun eerste grote inhaalslag in het verticale juicen in zes jaar – mijn insziens zet dit hun vooraan, omdat ik geen ander heb gezien die met dit soort concept is gekomen.
    Het meest opmerkelijke verschil tussen de Kuvingsmodellen en het Hurom Elite assortiment is dat het vermogen, RPM, op de nieuwe Hurom verlaagd is naar 45 TPM, terwijl de Kuvings 78-80 TPM heeft. (Jouw whizz whizz juicer heeft 16000-25000 TPM)
    Bij de Hurom/Kuvings bedoelt men met TPM hoe snel de persschroef draait om het sap eruit te persen, dus je kunt misschien denken dat het sap er bij de nieuwe Hurom langzamer uitvloeit. Echter, Hurom heeft de schroefpers zo herontworpen dat de efficiëntie is verhoogd, het is een dubbelvleugelige schroef [mijn beste omschrijving] in de Hurom Elite vs. de enkelvoudig gevleugelde schroef bij de Kuvings. Hurom heeft eigenlijk een langzamere maar tegelijk ook een efficiëntere manier van juicen op de markt gebracht. Bovendien is het cruciale in juicen, langzamer = betere efficiëntie bij pulpseparatie, als gevolg heeft het product minder ‘schade’, waardoor je een kwalitatief hoogwaardigere sap hebt en minder oxidatie. Voor mij zet dit essentiële verschil de Hurom 2014 boven de Kuvings modellen.
    Ik vind het wel leuk dat je de Kuvings kunt personaliseren met kleuren, waaronder de siliconen borstels etc. Maar uiteindelijk koop je een juicer om kwalitatief goede sap te maken en de Hurom met IMHO doet op het dat gebied en op dit moment het best, echter het scheelt niet veel.
    Nog een kleine opmerking over het verschil: de Kuvings (7 kg) is ongeveer 1,5 kg zwaarder dan de Hurom (5,4 kg). En misschien een nog interessantere opmerking is dat de Kuvings een ‘whole juicer’ biedt, dat wil zeggen dat het eten niet zo veel voorbereiding nodig heeft voordat je het in de machine stopt.
    In het verleden waren de juicers niet ideaal voor het verwerken van groene bladgroenten, zoals groene kool, of beter gezegd werd er verteld dat dit soort groenten niet ideaal was voor ze, omdat de schroefpers en schroefmethode niet efficiënt genoeg waren met dit soort voedsel zoals bij de horizontale juicer. Zelfs bij de langzame 80 TPM snelheden werden deze groenten te ruw/snel verwerkt. Echter hebt ik testen gezien van 45 TPM waar dit het beter lijkt te doen. De verticale juicer is super voor het maken van notenmelk: erg snel en gemakkelijk. Doe er gewoon de geweekte noten en het water in, zet het klepje open en de melk komt eruit. En met de vernieuwde zeef van de 2014 Hurom gebeurt dit nog efficiënter als bij de andere merken.
    Ik besloot om me op dit moment aan te sluiten bij de Hurom, ongeveer op dezelfde manier waarop ik besloot de Ego niet te verkopen ten tijde van de Manduca. Mijn gevoel is dat als één bedrijf een beduidend beter product heeft tegen dezelfde prijs, ik gelijk, ethisch gezien, achter dat innovatieve bedrijf moet staan. Het verhaal is erg vergelijkbaar, omdat het Aussie Manduca team net zo passioneel, toegewijd en familie ondersteunend opgericht is als het Australische Hurom team, met als resultaat een ster van een product.T

  • High End Blenders Booming? Froothie biedt waarde en kwaliteit

    1. Kan een $400 blender je leven veranderen? Als je voor het eerst een Vitamix 5200 koopt, de zogenaamde Ferrari onder de blenders, dan zullen er waarschijnlijk twee gedachten door je hoofd flitsen. Ten eerste “Heb ik nu echt $400 aan een blender besteed?”. En ten tweede “Dit apparaat gaat mijn leven veranderen.”… LEES MEER…

    2. Vitamix vs. BlendTec vs. Breville: Wie maakt de beste kwalitatief hoogwaardige blender? Ik kan me nog steeds de eerste keer herinneren, dat ik een Vitamix blender gebruikte in een professionele restaurantkeuken. De eerste keer dat ik zijn ruwe kracht voelde, de ontzagwekkende volledig analoge draaiknop, en de soepen die als de meest zachte zijde door mijn keel gleden. Als u ooit overdonderd bent geweest door de textuur van een puree of soep in een sjiek restaurant, zijn de kansen groot dat één van deze machines daar verantwoordelijk voor zijn geweest… LEES MEER…

    3. Blenden vs. juicen? Hoe je de meeste voedingswaarde uit je fruit haalt In een tijd waarin Amerikanen ongeveer één portie fruit en één portie groenten per dag consumeren, terwijl ze er eigenlijk vijf tot dertien moeten consumeren, is de aantrekkingskracht van sap en smoothies erg aannemelijk… LEES MEER…

    4. Juicer soorten: Het verschil tussen een koude persjuicer vs. de sapcentrifuge Het is heel goed mogelijk dat je erover nadenkt om een juicer te kopen. In het geval dat je het nog niet hebt gehoord, juicen is de trend. We hebben het niet over het Barry Bonds juicen, maar het Jack Lalanne soort juicen. Recente beweringen beloven dat als je versgeperste sappen drinkt het kan helpen bij gewichtsverlies, je immuniteit een boost kan geven, kanker kan voorkomen en je systeem kan reinigen… LEES MEER…

    5. Is een termomix echt de moeite waard? Als je een Thermomix wilt toevoegen aan je keukenapparatuur is dit door het stevige prijskaartje geen impulsieve aankoop. Bovendien met al die nieuwe concurrenten en alle verschillende prijzen op de markt, wil je ook alle opties tegen elkaar afwegen en nagaan of één van deze machines echt iets voor jou is… LEES MEER…

    6. Het is de strijd van de Thermomix. Dit betekent oorlog: kies een partij Wat betekent het gemiddelde huishoudelijke apparaat voor jou? Een keuze die je maakt gebaseerd op zijn toepassingen en omdat die in de verkoop was (ik), iets waar je niet meer naar omkijkt sinds hij op de plank staat (ja), een statussymbool? Een klein stukje van jouw ziel (echt)? … LEES MEER…

    7. Juicing vs. blending: alles wat je moet weten Eén van de meest gestelde vragen die mensen mijn vragen is: “Joe wat is het verschil tussen juicing en blending?” Nu denk je misschien dat het verschil duidelijk is, maar het blijkt dat er nogal wat verwarring bestaat over beide, en veel mensen geloven dat ze aan het juicen zijn terwijl ze aan het blenden zijn. Dus, laten we de boel ophelderen! … LEES MEER…

    8. Juicen vs. Blenden: welke is beter? Dit is een vraag die ons al vaker is gesteld. Wat is beter: juicen of blenden? Biedt de één meer gezondheidsvoordeel dan de ander? Sappen en smoothies spelen allebei een belangrijke rol in elk wellnessprogramma en we bespreken de voordelen van elk in allebei onze filmpjes, Food Matters en Hungry for Change… LEES MEER…

    9. Kuvings vs. Hurom juicer in 2015 (op verzoek) Ik zal proberen zo kort en bondig mogelijk te zijn, maar wel grondig en daarom is dit antwoord zo lang, wel X LANG! … LEES MEER…

    10. De cult van de Vitamix De Vitamix 5200 high-performance blender is gedrongen, zwart, met rubber bekleed en zo luid als een bladzuiger en krachtig genoeg om een stier te verpulveren… LEES MEER…

    11. Thermomix: een eerlijke beoordeling Ik ben een beetje huiverig geweest om er op mijn blog over te schrijven, omdat het erop lijkt dat de Thermomix één van die dingen is die mensen in groepen kan indelen. Mensen die hem hebben en mensen die hem niet hebben – en ik wil dat echt niet in de hand werken. Echter, de tijd is aangebroken om er een eerlijke beoordeling over te geven… LEES MEER…

  • De cult van de Vitamix
    De cult van de Vitamix

    De Vitamix 5200 high-performance blender is gedrongen, zwart, met rubber bekleed en zo luid als een bladzuiger en krachtig genoeg om een stier te verpulveren. De 2-pk motor komt dicht bij het vermogen van een grasmaaier. En met een gewicht van 5 kg is hij net zo zwaar als een kanonskogel. Het gewicht en een dikke laag thermosetkunststof dempen de vibraties en zorgen ervoor dat de blender niet van het aanrecht vliegt. Een Vitamix blender is een symfonie van exact vakmanschap, waar motor, kan en messen op een krachtige en harmonische manier samenwerken. De kan is op de bodem gevormd, zodat er een draaikolk gecreëerd wordt die het eten door de messen sleurt, die verrassend genoeg bot zijn.

    Dat komt doordat de Vitamix niet hakt of snijdt, zoals velen van ons geloven. In plaats daarvan vernietigen de gebogen messen, die draaien met een snelheid tot meer dan 380 km/u, praktisch alles wat ze tegenkomen. Dit proces veroorzaakt zelfs zo veel wrijving dat soepen gaan koken.“Eigenlijk slaat het de materialen dood”, zegt Greg Moores, vicepresident ingenieursafdeling van het bedrijf ,“waarbij de celwanden afgebroken worden, zodat ze op moleculair level worden geëmulgeerd. Theoretisch gezien is dit gezonder voor je, omdat het plantenmassa beter emulgeert dan je tanden doen bij het kauwen.” De 5200, die voor € 394 wordt verkocht, is eigenlijk een van de goedkopere modellen. Al met al, verwacht Vitamix dat ze komend jaar 1,4 miljoen blenders zullen verkopen.
    Het kan zijn dat je al eens een Vitamix bent tegengekomen. Verkopers met headsets prijzen ze aan bij Costco Wholesale. Deelnemers van Iron Chefs bereiden er soepen en sauzen mee. Toen Ryan Seacrest in september een bezoek bracht aan Today, nam hij er een mee als geschenk voor het productieteam en liet ze proeven van zijn bekende smoothie recept, Brazilian Thunder. (Echt heerlijk!) Vitamixen koloniseren overal de keukens van vooraanstaande professionals, waar hij bijna een totemische status inneemt. “Het is een symbool geworden voor gezond eten” , zegt Linda Petursdottir, een diëtist en wellnesscoach in Bethesda, Maryland, die kooklessen geeft met de Vitamix. “De Vitamix is het modesymbool van onze drang naar goede voeding en gezond leven.” Luxueuze blenders zijn net zo snel in opmars gekomen als Tupperware ooit deed, ik heb horen vertellen dat toentertijd alleen gehaaste en werkende moeders de producten kochten, echter mannen kochten ze ook. Petursdottir geeft meestal thuis bij haar cliënt les die weer haar vrienden heeft uitgenodigd, en die het vervolgens weer hun vrienden vertellen waardoor de cirkel steeds groter wordt. Dit is een betrouwbaar patroon, omdat er iets is aan het bezitten van een Vitamix waardoor je de impuls voelt het de hemel in te prijzen. Mijn eerste ontmoeting vond plaats toen een vriend van mijn vrouw haar Vitamix naar ons huis sjouwde voor een boekenclub samen met een liter Jose Cuervo en een zak fruit en groenten, waarna ze begon met het bereiden van bevroren margarita ’s en een soep die zelfs kieskeurige kinderen zou eten. Iedereen slaakte kreten van genot. Een vrouw biechtte op dat ze had geprobeerd haar man over te halen hun blender mee te nemen op vakantie. Een paar dagen later bij Whole Foods Market , flanste een demonstrateur een verrassend heerlijke groene kool-bananen-appel smoothie in elkaar. Ik realiseerde me opeens dat ik een leeftijd had bereikt waarin het zin heeft om praktische stappen te ondernemen voor een lang leven, en hier presenteerde zich een, zoals het leek, pijnloze manier om dit te bereiken. Uiteindelijk was echter de aankomende verjaardag van mijn vrouw, niet een middelbare leeftijd, die mij aanzette om er een te kopen.
    Vitamix is een ongebruikelijk bedrijf dat al bijna een eeuw lang in stille anonimiteit opereert. Tegenwoordig groeit het als een startend bedrijf, dankzij slimme marketing en een samenloop van trends waaronder de opkomst van organisch eten, avontuurlijke kookshows en de rage voor juicing en smoothies. Het op hol geslagen yuppieleger achter deze trends zorgde het afgelopen jaar voor een toename in de verkoopomzet van 52 procent, zo meldt het bedrijf. Dit heeft niet alleen landelijke concurrenten zoals Waring Products en Omega, maar ook Chinese en Australische merken, zoals Ninja en Omni Blend wakker geschud, waardoor er als het ware een blenderrace is begonnen. Iedereen wil graag een graantje meepikken in de Great American Smoothie Boom.
    In 2013 opende Vitamix een fabriek van 175.000m2 in een bebost industriepark net buiten Cleveland. Toen ik ze eind november een bezoekje bracht, werd het gebied rond de fabriek omver gewoeld door grote bulldozers om meer parkeergelegenheid te creëren voor de werknemers, wiens auto’s het gebied tot ver in de straat vulden. Brad Johnson, een spontane vent uit Canuck die de bedrijfsleider is, leidde me rond door de gigantische ruimte. Een grote banner die boven een loopband hing las: “De Vitamix is een blender zoals de predator drone [gevechtsvliegtuig] een katapult is.”
    Wij hebben acht hoofdproductielijnen die in drie verschillende diensten kunnen werken, 24/5”, zei Johnson, wijzend naar een rij werkers die messenhouders in elkaar aan zetten waren, terwijl de vorkheftrucks voorbij zoefden. “Elke lijn produceert 450 tot 700 blenders per dienst, of ongeveer 6.000 tot 7.000 per dag.” Aanvullende lijnen opereren bij het hoofdkantoor in Olmsted Township, een paar kilometers verderop.
    Vitamix fabriceert een aantal verschillende modellen die reiken van duur (TurboBlend Two Speed: $399) tot superduur (Professional Series 750: $689) en die nu in 100 landen worden verkocht. Om tegenmoet te kunnen komen aan de vraag is in de afgelopen twee jaar is werkkracht bijna verdrievoudigd naar 826 werknemers. Niet alleen is de Vitamix het best verkopende product bij vooraanstaande keukenwinkels, zoals Williams-Sanoma, maar ook de corporate klanten, waaronder Starbucks, McDonald’s, en Jamba Juice, verhogen de bestellingen omdat ook zij hun best moeten om de smoothie-dorst van de Amerikanen te bevredigen. “Er moet een blender in de keuken zijn”, zegt Johnson. “Waarom dan niet de onze?”
    Als je het hoofkantoor van Vitamix nadert is de blokhut het eerste wat je opvalt. Hierin was het bedrijf gehuisvest nadat het in 1921 was opgericht door een reizende verkoper van blikkenopeners genaamd William Grover “Papa” Barnard. De bedrijfsgeschiedenis onthult dat hij voor het eerst een nieuw uitgevonden apparaat, genaamd blender, tegenkwam in 1937 bij de Great Lakes expositie in Cleveland en gefascineerd was door zijn mogelijkheden. Barnard was zijn tijd ver vooruit en als vurig voorstander van de voordelen van gezond leven, noemde hij zijn bedrijf Natural Food Institute en preekte over “volwaardig voedsel” en “gezondheid via de wortel”. In datzelfde jaar ontwikkelde hij zijn eigen blender, de “Vita-Mix”.
    Barnard’s blender was duur in de productie. Het kostte € 10,50 in 1937, wat tegenwoordig ongeveer € 183 zou zijn. Het kostte wat overredingskracht om klanten ervan te overtuigen dat het veranderen van vast voedsel in vloeibaar voedsel een goed idee was. Barnard was echter een ervaren verkoper en ondervond dat mensen eerder zijn blender kochten als ze er een demonstratie van konden zien.
    Tegenwoordig zou Barnard onwaarschijnlijk als een pakkende verkoper worden gezien. Hij was oud, bleek en had een lange pluk over zijn hoofd gekamd om zijn kale plek te camoufleren. Hij intimideerde zijn publiek met uitspraken als: “Zonder gezondheid, ben je een regelrechte mislukking!” en “Je verliest je rijkdom, je verliest je werk, je verliest je inkomen, en je verliest je leven!” Maar zijn insteek werkte en de telefoons, die hij zelf beantwoordde, begonnen te rinkelen. Blenders werden het hoofdproduct van Barnard en ook zijn passie. Terwijl zijn bedrijf groeide, bleef het gevestigd in Olmsted Township en in handen van de familie. In 1955 nam de zoon van Barnard, Bill, het roer over en doopte het bedrijf om naar Vitamix Corp. Bill werd opgevolgd door zijn zoon Grover, die weer het stokje overgaf aan zijn broer John. Jodi Berg, de vijfde chief executive officer van het bedrijf, is de achterkleindochter van Barnard.
    Het verkooppraatje en het product bleven praktisch ongewijzigd. “De reden waarom we de blender in 1937 toevoegden aan ons productassortiment, was zodat mensen een middel hadden voor een succesvolle en gezonde levensstijl”, zegt Berg, die zich de familiereünies op het hoofdkantoor herinnert waar ze als kind bij was. “Zoals je voor kunt stellen, gingen we door tientallen jaren van verschillende wereldfases, zoals de fase van het gemak, fastfood, stukken en onderdelen, haal de extracten eruit en geef ze me in de vorm van een pil, stop ze in mijn muesli, het Atkins-dieet, en al die andere dingen. En ondanks alles raakten we niet onze visie uit het oog, en dat is om mensen te helpen gezonder te eten”.
    Berg, die alles in 2009 overnam en de gigantische uitbreiding overzag, verkent geroutineerd verzoeken van geïnteresseerden die het bedrijf willen kopen. Echter, ze zegt dat Vitamix in eigendom is van familieaandeelhouders, die niet overwegen de fabriek te verkopen of overzees te verhuizen. Ondanks het Amerikaanse succesverhaal en de centrale locatie in de staat Ohio, is het een wonder dat Vitamix niet wordt bestormd door presidentiele kandidaten tijdens verkiezingstijd. Dat is prima volgens Berg en terwijl ze niet vergeet te vermelden dat het Witte Huis een blender van Vitamix in hun keuken heeft staan, zegt ze: “De enige politicus waarmee ik wil praten is Michelle Obama”.
    De tientallen jaren waarin alleen op gezondheid werd gefocust, zelfs toen de meeste Amerikanen dat niet deden, brachten wat magere jaren met zich mee en merkwaardige keuzes. Tijdens de jaren ’70 en ’80 experimenteerde Vitamix met de verkoop van sportfietsen, trampolines en juicers. Advertenties uit deze periode wekken de indruk dat deze vooral in tweederangs publicaties gepubliceerd werden voor mystieke hippies die de aarde aanbeden en New Age volgers van levensverlengende technieken.
    Echter, tijden veranderen. Aan het eind van de jaren ’90 werd Berg geïntroduceerd met groene smoothies door een kankerpatiënt die ze in Taiwan had ontmoet en bracht het idee mee terug naar de V.S. Tegen dezelfde tijd waren er auteurs zoals Victoria Boutenko die startten met het promoten van de voordelen van rauw eten en smoothies als middel voor een aantal veelvoorkomende kwaaltjes, dit als aanvulling of alternatief voor traditionele medicijnen. Genetisch gemanipuleerd voedsel kwam steeds onder de loep te liggen. “We begonnen ons ongeveer 10 jaar geleden te realiseren dat de wereld het begon te begrijpen”, zegt Berg. “We hebben nog nooit zo’n steile leercurve meegemaakt in het leerproces van mensen over voedsel en welke impact dit op je lichaam heeft”.
    In 2005 ging Iron Chef America op Food Network in première, waarbij supersterren zoals Mario Batali en Bobby Flay tegen elkaar wedijverden in een uiterst zware competitie. Eén deelnemer, Michael Symon, de winnaar van de James Beard Foundation Award en de chef van Lola Bistro in Cleveland, bracht zijn Vitamix mee in een koffer. De blenders werden een vast onderdeel van de show. Net zoals golfers de Tiger Woods Nike Clubs begeren, zo besloten amateurchefs, en genoeg professionals, dat ze een Vitamix wilden hebben. “Chefs zijn net zoals rocksterren”, zegt Anthony Ciepiel, de CEO van het bedrijf, “en Vitamix heeft een enorme groep chefs die hem volgen.” Van de jaarlijkse lijst van ‘s werelds 50 beste restaurants die door San Pellegrino (waterbottelbedrijf) is samengesteld, beweert Ciepiel dat er in tenminste 45 een Vitamix gevonden kan worden. Wel meerdere duizenden restaurants gebruiken ze. Als Vitamix-employees naar buiten gaan om te lunchen, vragen ze graag aan hun bediener of het restaurant een Vitamix in de keuken gebruikt. Meestal is dat zo. Vaak heeft de bediener er thuis ook een staan. “Wij gaven nooit op”, zegt Berg. “Wij deden onderzoek, publicaties en deden uitleg over hoe een high-performance blender je gezondheid kan verbeteren. Het internet had een grote impact. Wij, als organisatie, zijn bij onze visie gebleven, maar al deze verschillende trends hebben het gemakkelijker gemaakt voor mensen zich te realiseren hoe groot de impact van de Vitamix kan zijn.”
    Ondanks dat de cultuur puur voedsel en sjiek koken omarmde, moest Vitamix de mensen nog overhalen om veel geld uit te geven voor een high-end versie van een machine die je in gewone winkels voor
    € 17,50 kunt kopen. Een blender is niet meer een indrukwekkend futuristisch product wat Barnard tegen het lijf liep bij de Great Lakes Expo, tegenwoordig is een blender een routine apparaat. Om het te verkopen, zegt Ciepiel, “moet je de toegevoegde waarde demonstreren door te laten zien wat een Vitamix kan doen.” Aldus heeft het bedrijf veel van dezelfde verkoopmethoden van zijn oprichter aangehouden.
    In industrieel jargon heeft een Vitamix smoothie een “zijdeachtiger mondgevoel” en een “dunnere viscositeit” die je waarschijnlijk niet snel ergens anders zult vinden. Weet je nog die kleine stukjes ijs die vast bleven steken in je frappucino? Dat gebeurt nu niet meer, omdat Vitamix een speciale blender heeft ontworpen voor Starbucks. Het probleem is echter dat je waarschijnlijk niet in eerste instantie de superieure “smaak ervaring” van een high-performance blender zult herkennen, tenzij een vriend er een mee naar je huis neemt voor een boekenclub of als iemand een proef in je handen duwt bij Whole Sale. Om die reden heeft Vitamix ongeveer 500 verkopers in dienst die demonstraties in huis, op culinaire festivals, wholesale clubs en keukenexposities geven. Het bedrijf zoekt vrijpostige, onverslaanbare mensen en traint ze dagen lang. “Er wordt hun een hele filosofie bijgebracht,” legt Ciepiel uit, “een indoctrinatie in het bedrijf en hoe je onze toegevoegde waarde kunt delen.” Daarna krijgen ze een stage. Als ze klaar zijn, gaan ze de weg op en staan ongeveer 10 tot 12 uur op de been bij wholesaleclubs. “Ze stellen ons meestal voren in de winkel op een zichtbare plek op met een microfoon”, zegt Jonathan Cochran, ook bekend als de “Blender Dude”, die Vitamixen in alle uithoeken van de East Coast heeft verkocht en nu een online business heeft dankzij de smoothie opkomst. “Niemand wil de eerste zijn die op mij toekomt, omdat ze niet de eerste koper willen zijn. Maar ze haasten zich wel om een smoothie te proeven.”
    Als een demonstrateur het goed doet, zal de winkel hem nogmaals boeken. Sommige demonstrateurs delen hun mobiele nummer en bouwen zo een groep loyale volgers op die hen elke keer komen bezoeken als ze weer in de stad zijn, alsof ze The Eagles zijn. Cochran deed het zo goed dat hij in Raleigh, N.C. is gaan wonen en de eigenaar werd van de populaire website blenderdude.com. Hij zegt dat hij elke maand voor € 87.712 aan Vitamixen verkoopt.
    Om ze op hun qui-vive te houden, bezoeken “mystery-shoppers” hen elk kwartaal en krijgen ze daar een rapport van. Afgelopen jaar, zegt Ciepiel, voerden de vertegenwoordigers van het bedrijf ongeveer 4 miljoen demonstraties uit. Vitamix werd een van Costco’s grootste inkoper van groente en fruit, dus de oceaan aan smoothies die de vertegenwoordigers voor starende kijkers tevoorschijn toveren is erg groot.
    Toen Ciepiel zes jaar geleden van een verf- en vlekbedrijf overstapte naar Vitamix, dacht hij dat de blendermaker meer kon verkopen als ze de Vitamix voor meer mensen konden demonstreren die het zich ook echt konden veroorloven. Vervolgens moest men dan weer deze mensen ervan overtuigen dat de blender zijn geld waard was. Aldus deed Vitamix twee dingen. Ten eerste, concentreerde het zich op vijf ketens waarvan zij dachten dat die het best de welvarende, gezondheidsgeoriënteerde mensen die de neiging hebben om serieus te koken, kon bereiken: Williams-Sonoma, Crate & Barrel, Sur La Table, Bed Bath & Beyond en Costco. Daarna haalden ze de consument over om Vitamixen te kopen door die winkels een uitgebreider en duurder productassortiment te bieden als voorheen.
    “Mensen komen binnen en denken dat ze een goedkope blender willen kopen,” zegt Ciepiel “maar dan zijn ze daar en zeggen, ‘Oh, kijk eens naar al die keuze.’ Ze starten met vergelijken en dan gaan ze het prijscontinuüm hoog.” Met andere woorden, als de duurste blender opeens € 604 is, kan het model van € 464 opeens een redelijke keuze zijn. Deze strategie werkte goed voor de winkels en natuurlijk voor de Vitamix. “Als retailers premium en superpremium blenders aanbieden”, zegt hij, “dan merkt men dat de klantenvraag voldoet aan het aanbod en daardoor kan men een groter marktaandeel oogsten dan winkels die dat niet aanbieden.” Dit jaar heeft Vitamix verder uitgebreid met Target. “Het heeft een geweldig marktsegment van moeders die bezorgd zijn over goede voeding van hun kinderen”, zegt Ciepiel.
    Om zijn cachet vast te houden, doneert Vitamix zijn producten aan het Culinary Institute of America om jonge chefs al op een vroeg tijdstip aan de haak te slaan en plaatsen ze blenders in televisiefilms en –shows, zoals ABC’s Trophy Wife en Modern Family. Om op de hoogte te blijven van de wispelturige smaak van consumenten, heeft Ciepiel een “Smoothie Tracker” ontworpen waarbij ze een groep van 1.000 mensen onderzoeken en volgen. “Elke maand”, zegt hij, “praten wij met deze mensen over wat ze kopen, waar ze het kopen, en wat ze maken, een ook of hun smoothie consumptie thuis was of buiten de deur.” Op dit moment is de trend in blending van “het hele fruit” sap maken. “De pit, het vruchtvlees en de vezels-je profiteert van de nutriënten als je het hele fruit consumeert”, zegt Ciepiel. Het is hetzelfde verkooppraatje dat Papa Barnard gebruikte in zijn infomercial.
    De handel in high-end blenders is verrassend genoeg erg competitief. Het afgelopen jaar deed het federaal hof van beroep een uitspraak tegen Vitamix voor het kopiëren van de gepatenteerde vijfzijdige schenkkan van concurrent Blendtec. De oprichter van Blendtec, Tom Dickinson, is ook de impresario van de marketingcampagne van “Will it Blend?”, die een website onderhoud waar je bizarre voorwerpen, zoals een iPone, poolstokken of Justin Bieber actiefiguren in een Blendtec stopt om te zien of je het kunt blenden. Niet geheel tevreden met zijn € 21 miljoen uitspraak, stopte Dickson onderdelen van de Vitamix in zijn Blendtec en vermaalde het tot rubberen stof.
    Recent hebben verschillende makers van traditionele, of “huishoudelijke” blenders een high-performance lijn geïntroduceerd om zo een deel te kunnen vangen in deze groeiende markt. Consumer Reports hebben onlangs het Chinese merk Ninja net zo goed beoordeeld als de Vitamix, ondanks dat de modellen voor minder dan € 87 verkocht worden. Cochran, de Blender Dude, werkt nu samen met een Australisch merk, Optimum, waarvan verwacht wordt dat deze volgend jaar in de V.S. beschikbaar is. “De wereld is op zoek naar high-performance blenders”, zegt hij. “Maar er is nog steeds een wijd open marktruimte tussen de alledaagse gewone blenders en de Vitamix die nog ingenomen moet worden.”
    Bij het bestuderen van de concurrentie straalt Ciepiel een sereen vertrouwen uit, dat komt doordat hij het grootste gedeelte in deze miljarden markt in handen heeft. Hij beweert dat hij zich geen zorgen maakt. Twee grote demografische trends werken in zijn voordeel. De eerste trend is de voedingsgewoonte van jonge mensen. “Millennials zijn meer bezorgd over hun gezondheid dan Gen Xers of boomers”, zegt hij. “En deze kunnen zich niet eens onze blenders veroorloven!” De tweede en nog grotere trend gaat over mensen die zich niet alleen de blender kunnen veroorloven, maar ook geneigd zijn er een te kopen: mensen zoals ik.
    Wij stellen ons allemaal voor dat we autonome spelers zijn in ons leven, immuun voor elke bedrijfsinvloed. Echter, voelde ik me enigszins ongemakkelijk toen ik erachter kwam dat ik elke consumentengewoonte van mijn leeftijd, gender en sociale klasse heb, inclusief mijn blenderkeuze. Onderdeel van Ciepiel’ s plan, zes jaar geleden, was om de aantrekking van Vitamix te verbreden tot ver voorbij de consumentensegmenten die het bedrijf “familie, voedsel en gezondheid” noemt. Bij deze welvarende groep horen foodies, helikopter ouders en gezondheid geobsedeerde professionals die chai drinken, aan CrossFit doen en winkelen bij Whole Foods. Wat elk van deze subgroepen gemeen hebben, is dat ze groeien en deze groei wordt gedreven door mannen.
    Toen Papa Barnard 75 jaar geleden op pad ging om zijn wondermachine te vangen, werd de keuken vooral gezien als een plek voor vrouwen, maar dat is tegenwoordig veranderd. Vandaag kijken mannen net zo goed naar Iron Chef en willen graag gecompliceerde gerechten onder de knie krijgen. Ze nemen ook een actievere rol in bij het ouderschap, waardoor er nieuw soort liefhebbende vaders is ontstaan die net zoals elke moeder, kieskeurig is over de voeding van zijn kinderen. Als gevolg vormen mannen tegenwoordig ruim 40 procent van de Vitamix kopers.
    Berg suggereert dat de machine zelf een belangrijk onderdeel is van de allure, waarbij ze zegt: “We zien een verschuiving in het aantal mannen die een Vitamix kopen vanwege het vermogen en de uitvoering.” De implicatie is dat een Vitamix net een Mustang is voor je keuken. Als dat nog vergezocht klinkt, helpt het dat je jouw blender kunt loven om zijn snelheid, vermogen en vernietigende capaciteit. Zo kun je elke gene onderdrukken als je zegt dat je van je blender houdt, omdat het ook mannelijk overkomt en daardoor werkt dit ook weer als een marketingvoordeel.
    Zelfs Berg’s flatterende omschrijving van de mannelijke organisatie en ouderlijke zekerheid, kan het Vitamix fenomeen niet volledig omschrijven. De aantrekkingskracht van het bezitten van een Vitamix, voor die onder ons die tekort schieten om een Gourmet Super Dad te zijn, is de eenvoudigste stap die je kunt nemen voor een gezondere levensstijl die tastbare, positieve resultaten laat zien. Ondanks zijn bekendheid door beroemde chefs en extreme atleten, lijkt een Vitamix op maat gemaakt voor de semi-verlichte man die lichtelijk geneigd is zich beter te voeden, maar nog steeds verankerd is in zijn natuurlijke staat van ik-lig-op-de-bank-verdoving.
    Mannen zijn wezens der gewoonte. Fruit in een blender gooien in plaats van een Cola pakken is een plausibel doel. Je hoeft er niet voor te zweten, onnodige inspanning voor te verrichten of er s ’ochtends vroeg voor op te staan voor een of andere vernederende klas. Het is het perfecte middel. Terwijl niemand bij Vitamix dit benadrukt, is een heel universum opengegaan om de ongelukkige mannelijke gebruiker te ondersteunen. Het web staat vol van recepten en videoclips waarin allerhande makkelijke brouwsels uitgelegd worden. Als je vrouw even niet kijkt, kunnen op YouTube vrouwen in bikini gekleed, Blender Babes, je leren hoe je allerlei verschillende smoothies kunt bereiden. Een Vitamix is eigenlijk zonder mislukken; met een banaan en scheut appelcider en zelfs een schoen kan er nog smakelijk in bereid worden. Het verleidelijke gemak van vloeibaar voedsel laat uiteindelijk gewone methoden van voedselvoorbereiding zwaar en ouderwets eruit zien, net zoals het maken van je eigen boter. Als je echter beslist om een Vitamix te kopen, kan deze dat ook voor jouw doen.

  • Thermomix: een eerlijke beoordeling
    Thermomix: een eerlijke beoordeling

    Ik heb een thermomix. Dat klonk meer als een biecht.

    Ik ben een beetje huiverig geweest om er op mijn blog over te schrijven, omdat het erop lijkt dat de Thermomix één van die dingen is die mensen in groepen kan indelen. Mensen die hem hebben en mensen die hem niet hebben – en ik wil dat echt niet in de hand werken. Echter, de tijd is aangebroken om er een eerlijke beoordeling over te geven.
    Negen maanden geleden kwam mijn vriendin bij mij op bezoek met de Thermomix waar ik 6 maanden voor had gespaard. Wat is een Thermomix?
    In het geval dat je er nog niet over hebt gehoord: een Thermomix is een keukenhulp die weegt, hakt, kneed, maalt, klopt, roert, fijnhakt, kookt & stoomt. De machine bestaat uit een kan met een soort verwarmelement (ongeveer zoiets als een elektronische kruik) en een slim ontworpen mes dat kan snijden, roeren of mixen, afhankelijk van de ingestelde snelheid.
    Mijn twijfels
    Toen ik voor het eerst iets over de Thermomix hoorde dacht ik, nee dat is niets voor mij. Mijn voornaamste twijfels waren dan ook: • Prijs: bijna € 1.755 leken me erg overdreven
    • Grootte: ik moet elke dag voor 6 personen koken, ik dacht dat hij te klein zou zijn
    • Recepten: ik wilde niet nogmaals leren hoe ik alles moest koken en mijn stabiele snelkookgerechten opgeven.
    Waarom ik er een kocht
    Nadat ik de Thermomix een aantal keren in actie had gezien, begon ik van gedachten te veranderen. Na veel gesprekken met andere gebruikers, heb ik er uiteindelijk één gekocht. Een paar hoofdredenen hebben me naar dit besluit geleid:
    • Keukenapparatuur: Ik ben erg vaak verhuisd, dus houd ik dingen basic in mijn keuken. Toen een paar jaar geleden mijn laatste (goedkope) handmixer brak, heb ik geen nieuwe aangeschaft. Dus afgezien van mijn toaster, waterkoker en slowcooker, had ik geen andere keukenapparaten. Ja, ik heb mijn slagroom en eiwit echt met de hand moeten kloppen. Uiteindelijk, heb ik bij de aanschaf van deze machine niet het gevoel gehad dat ik andere apparaten moest weggooien.
    • Ik hield niet van koken, dus iets (maar ook echt iets!) dat me kon helpen in de keuken was van harte welkom.
    • Gezondheid: Terwijl ik bewuster omga met eten, streef ik ernaar om meer eten te bereiden vanaf het begin en de Thermomix is hier uitermate geschikt voor.
    Wat ik goed vind
    Heeft de Thermomix voldaan aan mijn verwachtingen? In één woord: ja. Ik houd ervan dat, ondanks dat ik nog steeds niet graag kook, ik meer dingen uitprobeer en zelf dingen maak dan als ik het voorverpakt zou hebben gekocht. Een voorbeeld is het maken van de verjaardagstaarten van de kinderen. Voorheen zou ik voorgemaakte cakes hebben gekocht die ik dan versierde. Nu bak ik mijn eigen cakes, zoals je hier beneden kunt zien twee recente creaties, vanbinnen gemaakt van chocoladecake en glazuur van roomkaas.
    Andere dingen van de Thermomix waar ik van houd:
    • Als ik thuis kom nadat ik de kinderen van school heb opgehaald, kan ik binnen 15 minuten verse kaneelbroodjes op tafel zetten of sorbetijs, gemaakt van vers fruit, binnen 2 minuten.
    • Ik maak nu kippenbouillon (had ik nog nooit gedaan) en het maakt mijn kippenvermicellisoep zelfs nog lekkerder. Eten dat vanaf de basis wordt bereid met alleen maar verse ingrediënten, smaakt gewoon beter.
    • Ik kan de kooktimer instellen en vervolgens verder gaan met andere dingen.
    • Hij is erg gemakkelijk te reinigen en geschikt voor de vaatwasser. Bovendien, heb ik niet zo veel items nodig bij het koken, dus hoef ik ook minder op te ruimen.
    • De machine heeft niet zoveel onderdelen. Ik vind het frustrerend en onhandig als ik te veel onderdelen moet monteren.
    • Ik maak erg vaak broodjes.
    • Ik kan risotto maken!
    • Hij neemt op het aanrecht niet veel plaats in beslag en ik vind het ook gemakkelijk dat ik hem niet elke keer weer in en uit een kast moet halen; hij wacht gewoon op me totdat ik hem nodig heb.
    • Op internet kun je veel recepten vinden en ik vind het gemakkelijk om mijn gebruikelijke recepten aan te passen voor de Thermomix.
    • Hij is SUPERSNEL! Kneden met de hand duurt 10 minuten; de Thermomix doet er 1 minuut over.
    • Hij is groot genoeg om maaltijden voor mijn familie in te bereiden.
    • Ik gebruik mijn Thermomix bijna elke dag en soms wel tot 10 keer per dag. Ik beschrijf alleen het topje van de berg van wat deze machine allemaal kan, dus hij heeft veel potentieel.
    • Ik merk aan mezelf dat ik meer moeite doe om eten te maken en dat maakt me blij. Bijvoorbeeld, op een koude winteravond in het weekend, zeg ik vaker “hey, zal ik eens griesmeelpap maken?”
    • Hij is zo gemakkelijk in gebruik dat mijn oudere kinderen hem ook kunnen gebruiken.
    • Eén van mijn favorieten dingen is de weegfunctie van de kan, gemakkelijk en zonder kapsones (ik hoef nog maar zelden kommetjes te wegen).
    Waar ik niet van houd:
    Na de Thermomix 9 maanden gebruikt te hebben, zijn dit de dingen die ik minder vind:
    • Ondanks dat het vlees toch een beetje kleurt, krijg je niet dezelfde kleur dan als je een pan gebruikt.
    • Het instellen van de timer. Dit is maar een miniem dingetje, maar als je de timer voor langere tijd in wilt stellen, betekent dit dat je de knoppen meermaals moet indrukken, omdat de timer maar stapsgewijs omhoog gaat.
    • Als ik gehakt uit de supermarkt bereid (ik heb de functie vlees vermalen nog niet uitgeprobeerd), komt het er volgens mijn gevoel iets te fijn uit. Ik houd ervan als het wat grover is. Echter, het smaakt nog steeds fantastisch!
    • De machine is groot genoeg voor mijn familie. Als ik echter grote hoeveelheden moet bereiden, heb ik de neiging om een combinatie van het fornuis en de Thermomix te gebruiken voor verschillende elementen. Het enige waar ik van vind waar het voor mijn familie nog niet genoeg van kookt is rijst, dus maak ik nog steeds rijst klaar in de magenetron.
    • Ik ben nog steeds lerende over de varoma (stomen) mandjes (die je bovenop de Thermomix-kan zet). Ik weet dat er nog meer toepassingsmanieren voor zijn, maar ik heb er langer voor nodig om deze extra kookwijze onder de knie te krijgen.
    • Het schoonmaken nadat je er deeg in gekneed hebt of er zaken zoals custard in hebt bereid, is iets lastiger (maar niet moeilijk).
    • Hij is erg duur. Voor mij is het dit waard geweest, maar het is één van zo’n grote aankopen waar je zeker van wilt zijn.
    Moet je er één kopen?
    Er is geen twijfel aan mogelijk dat dit een fantastische machine is en ik denk dat iedereen kan profiteren van een Thermomix in de keuken. Echter, ik denk dat het er ook van afhangt wat je er mee wilt doen. Als je er bijvoorbeeld alleen maar eenvoudige dingen in wilt bereiden (bijv. een stuk vlees met salade en groenten als diner) of houdt van het hele kookproces, dan zal je hem wellicht niet zo vaak gebruiken.
    Als je efficiëntie wilt, koken niet leuk vindt (of er niet van houdt), allergieën hebt of houdt van koken vanaf de basis met volwaardige ingrediënten, dan zal je veel voordeel ervaren als je een Thermomix hebt. Ga naar een demonstratie of organiseer er zelf een (het is echt het beste thuisfeest dat je kunt hebben: een paar vrienden en de consultant kookt al het eten!) om te zien wat het allemaal kan doen. Vraag ook naar de ervaringen van andere gebruikers.
    Is hij het waard?
    Is hij net zo geweldig als de ophef doet geloven? Wel, voor mij heeft het een groot verschil gemaakt in het koken en in het soort eten dat ik kook. Ik gebruik versere ingrediënten, probeer meer uit en maak meer. Op een dag zei mijn man op een plagende toon “Het is lekker schat, je kookkunsten zijn ECHT verbeterd.” Ha!
    Dus ja, ik houd (HOUD) van mijn Thermomix, elke dag.

Copyright Athena Solutions Pty Ltd

Trotse distributeur van de serie Optimum apparaten in Nederland

PayPal Logo

 

contact info

  • Athena Solutions Pty Ltd – Froothie (NL)
    Unit 4, 173-181 Rooks Road
    Vermont VIC 3133
    Australia
  • BTW-nummer: NL 824103099B01
    Klantenservice : sales@froothie.nl
    Telefoonnummer : 085 - 888 0396

INSTAGRAM